MANUEL SAYRACH I CARRERAS

Manuel  Sayrach  i Carreras (Barcelona,  1886  - Sant  Feliu  de Llobregat, 1937) desenvolupà, a la manera dels homes del Renaixement, una àmplia creativitat.  Les  arts poètiques, l'arquitectura, el disseny, l'escultura, la filosofia...,  va  practicar-les  amb  tots  els  seus  sentits.

Quan  tenia  23  anys  van  ser  les  reflexions  sobre l'arquitectura,  expressades  a  L'arquitectura  nova.  Estil Catalaúnich (1909),  on  ja  categòricament  entenia  la "natura" com a font d'on extreure els referents.

Inicià de ben petit les representacions de titelles  al seu barri  nadiu:  Sants.  Construí  els  titelles,  escrigué  els guions, pintà els decorats, creà els fons ambientals i n'era també  un  dels  actors.  Aquesta  creativitat  literària  el portaria a escriure petites obres, com Idil·li del poeta, La nit dels morts, Fidel amich, Negra nitEl diable... i, amb els anys, a elaborar set obres de teatre en vers integrades sota el títol Drames de la llum.

En contrast amb els Croquis d'arquitectura (aplec de més de 2.000 dibuixos), comptades foren les obres
d'arquitectura que construí.  Intervingué a Sant Feliu de Llobregat, en la torre d'estiueig, dissenyant el jardí, amb la porta d'accés i la barana dels  dracs diabòlics i el Mur de la Creació (1909-1912)  i,  a Barcelona,  la Casa  Sayrach (1915-1918), denomianda en l'època "La casa de la nata" i, la casa veïna "Montserrat i Manuel" (1926).

El  treball,  des  de  molt  jove,  vinculat  amb  l'institut espanyol Mare de Déu de la Salut, que el seu pare havia creat, li permeté viure amb solvència econòmica. Manuel Sayrach podia, sense gaires  condicionants, dedicar-se  a allò que li plaïa, fer-se amb una nodrida biblioteca i viatjar per conèixer directament aquells llocs en els quals situava les set obres de teatre en vers.

A Manuel Sayrach l'atragué intensament Richard Wagner, "el  màxim  geni  de  la  música",  el  qualificava.  El compositor  havia  concebut  els seus  drames  musicals volent centrar-los en les emocions, en allò més íntim dels personatges, i no en el que passava a fora

Durant la  primavera i l'estiu de 1927 escrigué (encara que restaria  incomplet)  el  que  titulà  Filosofia  de  la  llum. L'acompanyava  la  seva  esposa,  Montserrat  Fatjó  dels Xiprers,  amb  qui  havia  contret  matrimoni  l'any  abans. Pensadors clàssics, matemàtics, físics, pensadors orientals, tomistes, positivistes, hegelians, entre d'altres, són referits per Sayrach per, finalment, mostrar-se el Sayrach que es
fonamenta en el transcendentalisme i la religió. El projecte de panteó familiar al Cementiri Nou
de  Barcelona  (1934-1936)  conté  molts  dels  aspectes d'aquesta filosofia de la llum.

Vida i obra es troben en un tot, fins i tot les circumstàncies que malauradament li tocà  viure. Com  el  drama  d'amor  que havia escrit i publicat, el 1919, Abelard i Eloïsa. Si primer va ser un intens amor allò que els uní, la mort en va ser el desenllaç. Montserrat Fatjó dels Xiprers, amb qui havia tingut dos fills, Manel i Miquel Àngel, moria el 1932, i cinc anys després l'arquitecte humanista Manuel Sayrach i Carreras,  del  qual  ha  restat  una  obra  d'originalitat indiscutible.

"... Car són cinc les arts que m'estiren alhora i totes per un igual, que si ja una és prou per a fer perdre el cap, que serà si  per  comptes  d'una  són  cinc!"

"Menys  inspiració  i  menys matemàtica. Menys ciència, però, en canvi més art!"

"Tothom  - escrivia  Sayrach - hauria  de  ser  filòsof,  puix tothom hauria de reflexionar, meditar, escatir; fins a trobarse llur pròpia filosofia amb tal de que fos sincera."

No hay comentarios:

Publicar un comentario